Sprężarki powietrza znajdują powszechne zastosowane w różnego typu pojazdach, zarówno środkach komunikacji publicznej, takich jak autobusy, tramwaje, wagony metra czy pociągi, jak również samochodów hybrydowych. Jakie są największe zalety związane z wykorzystaniem sprężonego powietrza w motoryzacji?
Bezpieczne hamowanie od półtora wieku
Układy hamulcowe na sprężone powietrzne przetrwały próbę czasu i są w użytku już od półtora wieku. Dzięki usprawnieniom w zakresie wydajności i bezpieczeństwa pozostają one najlepszym wyborem w przypadku transportu zbiorowego. Niezależnie od tego, czy są prowadzone przez konduktora, czy autonomicznie obsługiwane, tramwaje, wagony metra i pociągi – wszystkie wykorzystują moc sprężonego powietrza do zasilania układów hamulcowych.
Jak działa mechanika systemu hamulcowego powietrza?
Układ hamulcowy jest skonstruowany w taki sposób, aby wykonywał trzy podstawowe czynności: ładował powietrze do magazynowanych zbiorników, hamował przy spadku ciśnienia w przewodzie hamulcowym i zwalniał hamulce. Powietrze jest stale wtłaczane do zbiorników. Następnie jest pompowane do przewodu hamulcowego, który przełącza zawór, który oddziela zbiornik powietrza od samego hamulca. Gdy ciśnienie z przewodu hamulcowego do tego zaworu ustanie, potrójny zawór automatycznie ponownie podłącza zbiornik powietrza do hamulca, uruchamiając go. Gdy tylko powietrze w zbiorniku ponownie osiągnie pełne ciśnienie, wraca do przewodu, co powoduje, że układ zwalnia hamulce, dzięki czemu pociąg czy pojazd ponownie może się poruszać.
Zwiększona wydajność i bezpieczeństwo
Układy hamulcowe wykorzystujące sprężone powietrze, od czasu wprowadzenia ich jako wynalazku w 1800 roku, zostały znacząco usprawnione. Dziś sprężarki tranzytowe, za sprawą tych rozwiązań są idealnym wyborem dla nowoczesnych systemów transportu zbiorowego. Korzyści, jakie wynikają z ich stosowania, to przede wszystkim możliwość chłodzenia, łatwość dopasowania do wybranego miejsca zabudowy oraz niska emisja hałasu.
Nowoczesne hamulce pneumatyczne są projektowane w taki sposób, aby zapewnić automatykę działania, nawet jeśli wyciek lub nieprawidłowa praca powodują, że pociąg lub inny pojazd traci nieco sprężonego powietrza. Większość systemów wyposażonych jest obecnie w funkcję awaryjną, która umożliwia szybszą reakcję manualną za pomocą dodatkowego zbiornika awaryjnego. Podobnie nowoczesny hamulec pneumatyczny wyposażony jest w zawór kontrolny AB, który centralizuje przewody w systemie, łącząc przewody serwisowe i awaryjne na jednym wsporniku.