Czym jest NFT i co go łączy z e-commerce?

Niewymienialny token stanowi cyfrowy komponent aktywów, odzwierciedlający materialne i niematerialne przedmioty. Jego działanie opiera się na architekturze blockchain. NFT wykorzystywane są m.in. w grach komputerowych, sztukach cyfrowych oraz produkcjach muzycznych. Warto znać zastosowanie tokena w e-commerce.

Cechy NFT

NFT jest kryptograficznym generatorem, zawierającym łatwe do zweryfikowania dane. Przechowuje się go jako jednostkę informacyjną w architekturze blockchain, poświadczającej niepowtarzalność zapisanego pliku. Tokeny nie podlegają wymianie. Posiadanie generatora nie jest równoznaczne z uprawnieniami do praw autorskich, których token jest odzwierciedleniem. Jeśli zatem dana osoba zakupiła NFT z zapisanym dziełem, nie otrzymała ona przywilejów związanych z przeniesieniem własności. Niewymienialne generatory zyskały popularność w 2017 roku dzięki grze CryptoKitties, pozwalającej użytkownikom na adopcję wirtualnych zwierząt. W 2021 roku artyści oraz internetowi twórcy zaczęli tworzyć swoje dzieła wraz z ich odpowiednikami NFT. Tego typu produkty stały się dla odbiorców cennymi okazami o wartości kolekcjonerskiej.

Zastosowanie NFT

NFT wykorzystywane są przez malarzy, muzyków oraz graczy. Znalazły one także swoje zastosowanie w metawersum. Dzięki nim można m.in. tworzyć wirtualne, mobilne przedmioty, czy też avatary, reprezentujące użytkownika. NFT jest świetnym rozwiązaniem dla osób, działających w przestrzeni internetowej. Pozwalają one bowiem na potwierdzenie autentyczności danego tworu. NFT stanowią  duże udogodnienie dla osób, pragnących rozpocząć wirtualną sprzedaż. Posiadając token z oryginalnym dziełem popularnego artysty, można np. produkować towary z nadrukowaną grafiką, jeśli ma się prawa do takiego wykorzystania obrazu. Eksperci uważają, że NFT korzystnie wpłyną na rozwój niewielkich przedsiębiorstw ze względu na ograniczenie kosztów związanych z wysyłką towaru.

Niewymienialne tokeny stanowią świetne rozwiązanie dla artystów, influencerów oraz internetowych przedsiębiorców. Technologia NFT wspierana jest przez m.in. przez operatorów płatności online. Wszystko po to, by handel elektroniczny, bazujący na tokenach, był bezpieczny dla klientów oraz sprzedawców.