Tworzenie strony internetowej dla firmy – 5 szczegółów, o które warto zadbać

Dobre strony www powinny spełniać zadania, które przed nimi stawiają ich właściciele. Mogą pomagać budować wizerunek marki w sieci, pozyskiwać nowych partnerów biznesowych lub sprzedawać usługi bądź produkty. Jak uzyskać taki efekt? Oto 5 szczegółów, które warto poznać zamawiając projektowanie stron internetowych. Dzięki nim stworzona witryna okaże się naprawdę trafioną inwestycją!

1. Zacznij od briefu

Idealny brief strony www to dokument, który powinien zawierać informacje określające oczekiwania Klienta, co do tego:

• jakie funkcje ma pełnić projektowana witryna,

• jak powinna wyglądać,

• w jaki sposób będzie można zarządzać zawartą na niej treścią,

• kiedy powinna zostać ostatecznie uruchomiona.

Najlepiej, gdy brief zostanie przygotowany przy współpracy zamawiającego tworzenie stron internetowych z wykonawcą (agencją, web deweloperem). Ostateczny efekt w bardzo dużej mierze zależy od precyzji przekazanych danych. W dokumencie zawsze warto przedstawić firmę/markę. Dzięki temu twórca ma szansę zrozumieć specyfikę branży, otoczenie firmy i miejsce, które posiada ona wśród konkurencji. Warto również scharakteryzować oferowane produkty lub usługi oraz krótko przedstawić profil docelowych Klientów. Kolejnym niezbędnym punktem briefu jest określenie celów, które ma pełnić tworzona strona (może ona realizować jeden lub więcej zadań).

2. Pamiętaj o drzewie strony

Drzewo strony www pozwala w naturalny sposób zaprezentować kategoryzację danych. Informacje przestawione w ujęciu hierarchicznym to pierwszy krok do przejrzystości witryny i ułatwienia poszukiwań użytkownikowi końcowemu. Dane ujmuje się w kategoriach – od tych ogólnych do najbardziej szczegółowych. Stopniowi hierarchizacji odpowiadają kolejne podstrony (w branży określane jako subpage). Dobre rozplanowanie architektury sprawi, że poruszanie się po stronie będzie intuicyjne, a liczba odrzuceń spadnie (niecierpliwi użytkownicy nie przejdą do konkurencji).

Agencje oferujące projektowanie stron internetowych najczęściej posiadają gotowe drzewa. Są to jednak ujęcia standardowe – najlepiej, gdy staną się one punktem wyjścia dla zamawiającego. To właściciel firmy najlepiej zna specyfikę branży, w której działa. Wie, czym dokładnie się zajmuje i które obszary mają największy potencjał. Jego wskazówki pomogą uwypuklić usługi/produkty generujące największe zyski i uniknąć inwestowania dużych nakładów pracy w obszary mniej opłacalne. Ścisła współpraca na linii projektant – zamawiający pozwala stworzyć najlepszą architekturę witryny.

3. Funkcjonalność strony i kwestie związane z jej zarządzaniem

Bardzo ważne jest przygotowanie zbioru narzędzi, które będą pozwalały użytkownikom strony wykonywać konkretne zadania. Chodzi tutaj m.in. o finalizowanie zamówień online, płatności internetowe czy zapisywanie się na firmowy newsletter. Profesjonalny web deweloper pomoże zlecającemu fachowo nazwać konkretne funkcjonalności i podpowie nowoczesne rozwiązania. To właściciel witryny najlepiej jednak wie, czego dokładnie potrzebuje.

Kolejnym punktem są kwestie związane z zarządzaniem oraz administracją serwisem. Od tego zależy bowiem, czy niezbędna jest strona z CMS-em. System ten pozwala na wygodne zarządzanie treścią bez konieczności znajomości języków programowania.

4. Projekt graficzny

Grafika stanowi wizytówkę strony www – może pomóc pozytywnie lub negatywnie wyróżnić się spośród konkurencji, zachęcać użytkowników do pozostania bądź stać się powodem szybkiego odrzucenia adresu. Stworzenie projektu wymaga doskonałej znajomości konkretnej firmy. Warto pamiętać, że firmowa witryna to część identyfikacji wizualnej marki. Powinna idealnie wpisywać się w specyfikę branży, ładnie współgrać z logo i innymi już stworzonymi elementami. Najlepiej, gdy będzie przykuwać spojrzenia, a jej oryginalny charakter sprawi, że użytkownicy szybko ją zapamiętają i będą kojarzyć z konkretną firmą.

Zamawiasz projektowanie strony? Pamiętaj, że na projekt graficzny składa się nie tylko konkretna kolorystyka, ale także cały layot witryny (rozmieszczenie poszczególnych elementów na kartach). Projekt musi być nie tylko estetyczny, ale także funkcjonalny. Większość Internautów spodziewa się znaleźć najważniejsze przyciski w konkretnych miejscach na stronie. Silenie się na bardzo unikalne (i udziwnione) rozwiązania może zniechęcać do strony, ponieważ odbiorcom nie będzie chciało się poszukiwać „ukrytych” przycisków.

Najlepiej zaufać doświadczeniu profesjonalistów. Nowoczesne projekty graficzne zachęcające użytkowników do skorzystania z oferty znajdującej się na stronie, oferuje agencja ENITEO (eniteo.pl/strony-www). Firma dba o pieczołowity dobór kolorystyki, zdjęć i układu poszczególnych sekcji, aby Internauci szybko mogli dotrzeć do poszukiwanych przez nich treści. Klienci mogą wybrać stronę z gotowym szablonem lub grafiką indywidualną.

5. Odpowiednio rozplanowany content

Pod pojęciem contentu najczęściej rozumiana jest treść zamieszczona na stronie. Tak naprawdę chodzi jednak nie tylko o samą zawartość tekstową, ale także elementy graficzne (logo marki, pojedyncze zdjęcia i całe galerie), prowadzenie bloga oraz newslettera. Treść na stronie powinna być atrakcyjna, unikalna i zgodna z wymogami stawianymi przez Google. Ciekawe przedstawienie marki (jej historii, misji, wartości, zespołu, który tworzy firmę) i oferty (usług lub produktów wraz z wyróżnikami na tle konkurencji) oraz optymalizacja pod kątem SEO (odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi z dużym potencjałem wyszukiwania) stanowi przepis na najlepszy content na firmowej stronie.